©2019 Έργο, Λόγος & Γραφή

Πρόκειται για εξειδικευμένη βοήθεια που εφαρμόζεται από ειδικούς θεραπευτές (ειδικούς παιδαγωγούς, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές) και παρέχεται σε παιδιά που παρουσιάζουν καθυστέρηση σε έναν ή περισσότερους τομείς της ανάπτυξης (γνωστικό, γλωσσικό, κινητικό, κοινωνικοποίηση και αυτοϋπηρέτηση). Απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας (με χρονολογική ή αναπτυξιακή ηλικία έως 5 ετών) και ως στόχο έχει τον εντοπισμό και την ανάπτυξη των τομέων εκείνων στους οποίους διαπιστώνονται οι δυσκολίες, καθώς και τη βελτίωση των ελλειμματικών δεξιοτήτων. Η σημασία της πρώιμης παρέμβασης, εφόσον κριθεί απαραίτητη η εφαρμογή ενός τέτοιου προγράμματος, είναι καθοριστική καθώς έχει παρατηρηθεί ότι παιδιά με καθυστέρηση στα αναπτυξιακά στάδια κατά την προσχολική ηλικία, αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες ή δυσκολίες στο λόγο όταν εντάσσονται στο σχολικό πλαίσιο.
Ένα παιδί ενδέχεται να χρειάζεται πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης, όταν:
  • ανήκει σε ομάδα 'υψηλού κινδύνου' (π.χ. έχει γεννηθεί πρόωρο, ελλειποβαρές, υπήρξαν περιγεννετικές επιπλοκές)

  • ως βρέφος καθυστέρησε να κατακτήσει θεμελιώδη αναπτυξιακά στάδια (στήριξη κεφαλιού, στήριξη σε καθιστή θέση, βάδιση, πρώτη ομιλία)

  • υπάρχει κάποιο διεγνωσμένο πρόβλημα ή αναπηρία (π.χ. κάποιο σύνδρομο που σχετίζεται με αναπτυξιακή καθυστέρηση)

  • υπάρχει κληρονομικότητα στο οικογενειακό περιβάλλον

  • κατακτά τις διάφορες δεξιότητες με πιο αργούς ρυθμους σε σύγκριση με συνομήλικα παιδιά (στον αντιληπτικό, γνωστικό, κινητικό, γλωσσικό, κοινωνικό, συναισθηματικό τομέα)

  • δεν κατανοεί απλές εντολές και δεν ακολουθεί απλές οδηγίες

  • δυσκολεύεται ή αδυνατεί να αυτοεξυπηρετηθεί (Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής όπως ντύσιμο, τουαλέτα κ.λ.π.)